centrum prasowe
Wizyta na budowie – czy deweloper powinien zadbać o bezpieczeństwo nowych właścicieli mieszkań?
2021-07-27
redakcja
Według wstępnych wyliczeń GUS, tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r., oddano do użytku 105,4 tys. mieszkań – o 8,6% więcej niż przed rokiem. I choć deweloperzy przekazali do eksploatacji 60,5 tys. mieszkań, a 42,5 tys. pochodziło od inwestorów indywidualnych – to konieczność zapewnienia bezpiecznych warunków klientom wizytującym przyszłe mieszkania obowiązuje wszystkie podmioty. O co w szczególności należy zadbać?
Co istotne, w perspektywie najbliższych lat liczba klientów weryfikujących stan swoich nieruchomości przed odbiorem będzie rosła jeszcze bardziej. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika bowiem, że w pierwszym półroczu br. wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia budowy 171,5 tys. mieszkań – czyli o 40,2% więcej, niż w analogicznym okresie 2020 r. Ponieważ to deweloper odpowiada za bezpieczeństwo osób wizytujących i ponosi konsekwencje ewentualnych uchybień i wypadków będących ich następstwem – kluczowe jest odpowiednie ich zabezpieczenie, ale również adekwatne przygotowanie budowy.
– Co do zasady, kierownik budowy nie może wpuszczać na plac budowy osób postronnych. W momencie organizacji tzw. drzwi otwartych – prace zostają wstrzymane, a budowa odpowiednio przygotowana na przyjęcie większej liczby osób, zazwyczaj nieprzyzwyczajonych do poruszania się w tego typu warunkach. Konieczne jest więc uprzątnięcie i udrożnienie ciągów komunikacyjnych, zabezpieczenie i oznaczenie wszelkich ewentualnych zagrożeń – jak np. wykopów, odsłoniętych instalacji czy braku barierek oraz umieszczenie odpowiednich informacji nt. zasad obowiązujących na danej inwestycji w widocznym miejscu – jeszcze przed wejściem – wyjaśnia Andrzej Bączkowski, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.
Odpowiednie przygotowanie nieruchomości i jej otoczenia to pierwszy etap pozwalający na oszacowanie ryzyka przebywania danej liczby osób na budowie – również w nawiązaniu do warunków pogodowych charakterystycznych dla danej pory roku. W kolejnym należy wyznaczyć bezpieczną trasę wizytacji oraz przygotować krótkie, ale adekwatne do panujących warunków szkolenie z obowiązujących na placu budowy zasad.
– Kolejnym etapem powinien być dobór dodatkowych środków ochrony indywidualnej – zazwyczaj są to kaski, kamizelki oraz buty bezpieczne. Jednak w tym kontekście równie istotne jest uświadomienie klientów z wyprzedzeniem, że na budowie można się ubrudzić, zahaczyć o coś czy potknąć. Stąd standardem powinno być wygodne ubranie oraz płaskie buty zakrywające całą stopę. Dość kuriozalnym, ale niestety częstym widokiem są osoby chodzące po placu budowy w klapkach lub butach na wysokim obcasie – dodaje Ekspert W&W Consulting.
Radość i ekscytacja z pierwszej wizyty w nowym mieszkaniu – często w towarzystwie rodziny czy przyjaciół – może uśpić czujność nowych właścicieli, a w konsekwencji doprowadzić do nieprzyjemnych, a wręcz niebezpiecznych wypadków. Zapewnienie bezpieczeństwa to rola dewelopera, ale wizytujący również powinni pamiętać o jednej kardynalnej zasadzie – bezwzględnego stosowania się do przedstawionych zasad bezpieczeństwa, znaków informacyjnych oraz komunikatów osób odpowiedzialnych za organizację dni otwartych.
W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży