logo
centrum prasowe

Przekształcenia struktury spółki spowodują wzrost składki wypadkowej?

2021-11-02
redakcja

18 września br. weszły w życie nowe zasady rozliczania składki wypadkowej w przypadku zmiany struktury spółki. Dla których firm zmiany okażą się niekorzystne i jak uchronić je przed ryzykiem poniesienia dodatkowych kosztów?

Zgodnie z opublikowaną Ustawą z dnia 24 czerwca 2021 roku o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z dnia 3 września 2021), od 18 września 2021 r. weszły w życie przepisy dot. rozliczeń składki wypadkowej w przypadku przekształceń spółek.

Na podstawie artykułu 5 ustawy pkt. 5, według nowych zasad przy ustalaniu stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, nie będzie stosować się odrębnych przepisów o sukcesji praw i obowiązków w przypadku przekształceń, łączenia się lub podziału płatników składek. Dotychczas w orzecznictwie sądowym przeważał pogląd, że dopuszczalna jest sukcesja stopy procentowej składki pomiędzy podmiotami, które na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są odrębnymi płatnikami składek (np. wyrok Sądu Najwyższego z 20 marca 2009 r., II UK 292/08, OSNP 2010/19-20/247).

Powyższa zmiana przepisów oznacza, że przy zmianie struktury spółki należy ustalić nową stopę składki wypadkowej. Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której zmiana formy prawnej spółki = nowy płatnik = nowa stopa składki wypadkowej. Mając na uwadze to równanie, wprowadzone zmiany mogą być korzystne dla tych płatników, którzy mają wysoką wypadkowość i tym samym wysoką składkę wypadkową. Będą natomiast niekorzystne dla firm, które kładły nacisk na bezpieczeństwo w ramach swoich struktur i tym samym zapewniały bezpieczne miejsce pracy, co w naturalny sposób przekładało się na mniejszą wypadkowość – mówi Monika Grządziela, Dyrektor Rozwoju Biznesu firmy doradczej W&W Consulting.

Ponowne ustalenie składki wypadkowej na „nowego płatnika”  może znacznie pogorszyć sytuację pracodawców, którzy po przekształceniu będą traktowani jak nowy podmiot i staną przed koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów z tytułu ubezpieczenia wypadkowego.

W związku z tymi zmianami rekomendujemy ocenienie ryzyka zmiany składki wypadkowej w firmie, analizę dokumentacji i przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa, ponieważ obawiamy się zaprzepaszczenia dotychczasowych wysiłków pracodawców w zakresie BHP i w kreowaniu bezpiecznych miejsc pracy, mających służyć zmniejszeniu wskaźnika wypadkowości i podniesieniu bezpieczeństwa pracowników – podsumowuje Ekspert W&W Consulting.

W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży

Social Media