logo
centrum prasowe

Pokolenie Z: jak bezpiecznie wprowadzać młodych na rynek pracy

2024-07-30
Monika Grządziela

Pokolenie Z, wychowane w świecie cyfrowym, wkracza na rynek pracy z zupełnie innymi priorytetami niż poprzednie generacje. Z raportu They.pl i Uniwersytetu SWPS wynika, że młodzi pracownicy szczególnie cenią autentyczność, elastyczność i możliwość nieustannego rozwoju. Co istotne, aż 59% z nich obecnie poszukuje nowego zatrudnienia. Pracodawcy muszą więc stawić czoła nowemu wyzwaniu: jak skutecznie zaangażować tak dynamiczną grupę w na pozór monotonne i sformalizowane procedury z zakresu bezpieczeństwa pracy?

Zetki nie traktują pracy jako najważniejszej części życia – dla większości z nich (około 60%) praca jest przede wszystkim sposobem na rozwój osobisty i poszerzenie własnych możliwości na przyszłość. Chcą czerpać z niej satysfakcję i podejmować nowe wyzwania, unikając przy tym stresu i wypalenia. Pokolenie to jest ambitne, dobrze wykształcone, biegle porusza się w świecie cyfrowym i jednocześnie ma jasno sprecyzowane potrzeby i oczekiwania wobec miejsca pracy.

Bezpieczne i zdrowe warunki pracy są kluczowe dla pokolenia Z, przy czym chodzi nie tylko o ochronę fizyczną, ale również o dbałość o zdrowie psychiczne. W obliczu rosnącego problemu wypalenia zawodowego, pracodawcy muszą dbać o dobrostan pracowników, oferując regularne wsparcie psychologiczne oraz programy promujące zdrowy styl życia, jak zajęcia fitness, joga czy medytacja. Umożliwienie pracy zdalnej oraz elastycznego czasu pracy wspiera utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

– Ta grupa, znajdująca się na pierwszym etapie kariery, jest szczególnie narażona na wypalenie zawodowe. Dlatego tak ważne jest, by przedstawiciele pokolenia Z potrafili zidentyfikować odpowiednich pracodawców, którzy pozwolą im odnaleźć właściwy balans i możliwości rozwoju. Pracodawcy z kolei powinni zadbać o to, by przygotować się na przyjęcie tych nowych talentów i zbudować taką kulturę organizacji, która będzie w stanie odpowiedzieć na nowo uformowane potrzeby pracowników. Zetki podchodzą do pracy z większym dystansem, a ich podejście do zatrudnienia jest pragmatyczne. Dążą do znalezienia miejsca pracy, które będzie przyjazne, z wartościami dbającymi o ich dobrostan, pracują często zdalnie i chcą czuć się bezpiecznie, w tym także w zakresie ochrony zdrowia psychicznego – mówi Monika Grządziela, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy branży retail, W&W Consulting.

Dlatego też już samo wprowadzenie w zasady bezpieczeństwa i higieny pracy powinno odbywać się w sposób efektywny, angażujący i dostosowany do stylu życia młodych pracowników. Zamiast tradycyjnych wykładów, pokolenie Z preferuje angażujące materiały wideo, które przyciągają uwagę i ułatwiają przyswajanie wiedzy. Realistyczne scenariusze i ćwiczenia praktyczne pomagają lepiej zrozumieć zasady BHP i zastosować je w praktyce. Krótkie moduły tematyczne, które można ukończyć w dowolnym czasie, są idealne dla pokolenia, które preferuje naukę „na bieżąco”. Skondensowane i przystępne materiały edukacyjne, takie jak infografiki i podcasty, które można przyswajać w wolnych chwilach, także cieszą się dużą popularnością. Szkolenia dostępne na urządzeniach mobilnych umożliwiają pracownikom naukę w dowolnym miejscu i czasie, a aplikacje mobilne mogą zawierać codzienne quizy i przypomnienia, co pomaga utrwalić wiedzę. Możliwość dostosowania treści szkoleniowych do indywidualnych potrzeb i preferencji pracowników zwiększa ich zaangażowanie, a dostęp do spersonalizowanych materiałów pomaga lepiej zrozumieć specyficzne zagadnienia związane z ich stanowiskiem pracy. Fora dyskusyjne i grupy w mediach społecznościowych umożliwiają wymianę doświadczeń i wspólną naukę z kolegami z pracy, a warsztaty i ćwiczenia grupowe pomagają budować relacje i uczyć się przez interakcję.

– Aby szkolenia BHP były skuteczne i atrakcyjne dla pokolenia Z, pracodawcy muszą zainwestować w zróżnicowane metody szkoleniowe. Wprowadzenie interaktywnych, mobilnych i spersonalizowanych programów szkoleniowych, nie tylko poprawi bezpieczeństwo w miejscu pracy, ale także zwiększy zaangażowanie i satysfakcję młodych pracowników. Adaptacja do preferencji pokolenia Z jest nie tylko modnym trendem, ale koniecznością w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy. Odpowiednio przystosowane szkolenia BHP mogą przyczynić się do stworzenia bardziej bezpiecznego, produktywnego i zadowolonego zespołu pracowników – podsumowuje Monika Grządziela, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy branży retail, W&W Consulting.

– Ważne jest, aby pracodawcy promowali kulturę otwartości na rozmowy o zdrowiu psychicznym i zachęcali do korzystania z pomocy psychologicznej. Dostępność konsultacji z psychologiem lub terapeutą w miejscu pracy lub poprzez zewnętrzne programy wsparcia dla pracowników może być kluczowa. Ponadto, istotne jest stawianie na holistyczne podejście do bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, które nie ogranicza się jedynie do spełniania minimalnych wymagań prawnych, ale obejmuje szeroko pojęty dobrostan fizyczny, psychiczny oraz społeczny. Holistyczne podejście do BHP nie jest dodatkowym obowiązkiem, lecz inwestycją w kapitał ludzki, co przekłada się na długofalową wartość – podsumowuje Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

 

Źródła:

W 2022 roku wystawiono niemal 1,3 mln zwolnień z powodu zaburzeń psychicznych – ZUS

Coraz więcej zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania – ZUS

W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży

Social Media