logo
centrum prasowe

Niebezpieczne konsekwencje wysokiej rotacji pracowników logistyki

2024-07-25
Joanna Misiun

Według raportu „Barometr Rynku Pracy”[1], aż 47,6% firm borykało się z problemami wynikającymi z rotacji pracowników. Jest to wyraźny wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, gdy trudności tego rodzaju zgłaszało tylko 13% przedsiębiorstw. Choć pewien poziom rotacji bywa korzystny, jej wysoka skala negatywnie wpływa na efektywność pracy, generuje dodatkowe koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych osób, a także zwiększa liczbę wypadków, co może zaszkodzić reputacji firmy.

Instytut Badawczy Randstad w „Monitorze Rynku Pracy” (kwiecień 2024) przedstawił analizę rotacji według branż i stanowisk. Wynika z niej, że 20% rotacji miało miejsce w sektorze transportu i logistyki, a 22% dotyczyło pracowników fizycznych niewykwalifikowanych. Przyczyn tej sytuacji można doszukiwać się w pogarszającej się sytuacji gospodarczej w Polsce, utrzymującej się silnej konkurencji o pracowników oraz zmianach pokoleniowych. Młodsze pokolenia, Y i Z, które przeważają w grupie niewykwalifikowanych pracowników fizycznych, wykazują większą skłonność do zmiany pracodawcy i nie obawiają się podejmować odważnych decyzji zawodowych.

Co więc może skłonić ich do pozostania w firmie? Wg raportu Gi Group Holding Barometr – to zdecydowanie podwyżka wynagrodzenia (90%) oraz dodatkowe premie (85%). Natomiast coraz większego znaczenia nabiera również możliwość rozwoju zawodowego (75%), a także poprawa atmosfery w miejscu pracy (75%) i działania zapewniające równowagę między życiem prywatnym a zawodowym (72%). Mówiąc o danych warto zwrócić uwagę również na te publikowane przez GUS, a konkretnie wskaźnik wypadkowości (liczba poszkodowanych w przeliczeniu na 1000 pracowników). Wskaźnik ten dla sektora transport i gospodarka magazynowa wzrósł w 2023 roku do poziomu 6.56 z 5,89 w 2022 roku. Najnowsze dane za I. kwartał 2024 roku również zanotowały wzrost, który wyniósł 1,62 wobec 1,35 w tym samym okresie roku ubiegłego.

Czy bazując na powyższych danych można wskazać, że zwiększona rotacja wśród pracowników logistyki łączy się z wysoką wypadkowością w tym segmencie? – Jak najbardziej, ponieważ to właśnie pracownicy z niskim stażem najczęściej ulegają wypadkom przy pracy. Potwierdza to publikacja GUS, która podsumowuje rok 2022 pod względem występowania wypadków przy pracy, między innymi właśnie według kryterium stażu pracy. W transporcie i gospodarce magazynowej wypadkom ulegali głównie pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 1 rok i mniej (32,1% poszkodowanych). Te badania pokazują więc, że istnieje wyraźna zależność między stażem pracy pracownika, a wypadkowością. Należy to rozumieć w ten sposób, że im dłuższy staż, tym pracownik zdobywa większe doświadczenie, więcej umiejętności i więcej wiedzy na temat bezpieczeństwa, dzięki czemu wzrasta jego świadomość i jest w stanie szybciej ocenić ryzyko i nauczyć się odpowiednio reagować na zagrożenia – mówi Joanna Misiun, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy w logistyce W&W Consulting.

Rotacja pracowników w pewnym sensie jest nieunikniona, należy więc stale analizować jej przyczyny i wyciągać odpowiednie wnioski, prowadzące do sukcesywnego jej ograniczania. Ważnym jest więc, aby w takim samym stopniu zaopiekować się zarówno nowym pracownikiem, jak i tym z dłuższym stażem, aby zwiększyć retencję pracowników, chociażby poprzez:

  • Usprawnienie procesu wdrożenia do pracy: zwrócić uwagę na jakość i formę prowadzenia szkoleń BHP, instruktaży stanowiskowych, aby nie były one nudne, ale przede wszystkim praktyczne i maksymalnie angażujące;
  • Stałe poprawianie warunków pracy oraz zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w pracy;
  • Ułatwienie dojazdu do pracy (np. wprowadzenie transportu zbiorowego);
  • Zadbanie o dobrą atmosferę w pracy i podejście do pracownika, czyli zbudowanie jasnej kultury organizacji oraz monitorowanie poziomu zadowolenia pracownika.

– Warto również zaznaczyć, że rotacja pracowników jest jednym z elementów, które bierze się pod uwagę w raportach dotyczących wskaźników ESG. Firma powinna ujawnić zarówno wskaźnik dobrowolnej, jak i przymusowej rotacji. Systematyczne badanie poziomu zadowolenia pracownika z pracy, jak również badanie powodów ich rezygnacji (tzw. exit interview), pozwoli usprawnić procesy, wykluczyć niedociągnięcia w kluczowych obszarach, a także zmniejszyć wypadkowość i poprawić bezpieczeństwo, tym samym zwiększając efektywność całego przedsiębiorstwa – podsumowuje Joanna Misiun.

 

[1] Raport Gi Group Holding Barometr, kwiecień 2024

– Ważne jest, aby pracodawcy promowali kulturę otwartości na rozmowy o zdrowiu psychicznym i zachęcali do korzystania z pomocy psychologicznej. Dostępność konsultacji z psychologiem lub terapeutą w miejscu pracy lub poprzez zewnętrzne programy wsparcia dla pracowników może być kluczowa. Ponadto, istotne jest stawianie na holistyczne podejście do bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, które nie ogranicza się jedynie do spełniania minimalnych wymagań prawnych, ale obejmuje szeroko pojęty dobrostan fizyczny, psychiczny oraz społeczny. Holistyczne podejście do BHP nie jest dodatkowym obowiązkiem, lecz inwestycją w kapitał ludzki, co przekłada się na długofalową wartość – podsumowuje Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

 

Źródła:

W 2022 roku wystawiono niemal 1,3 mln zwolnień z powodu zaburzeń psychicznych – ZUS

Coraz więcej zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania – ZUS

W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży

Social Media