Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

logo
centrum prasowe

Hulajnogą elektryczną po firmie. Co na to przepisy BHP i przeciwpożarowe?

2023-12-05
Garbowicz Karolina

Popularność hulajnóg elektrycznych w ostatnich latach spowodowała, że coraz więcej przedsiębiorstw rozważa ich wprowadzenie jako środka transportu w swoich obiektach. Hulajnogi są proste w obsłudze i znacznie skracają czas przemieszczania się, zwłaszcza w dużych halach produkcyjnych czy logistycznych. Jednak przed przekazaniem pracownikom tego sprzętu, należy wziąć pod uwagę zarówno ich bezpieczeństwo, jak i potencjalne zagrożenia związane z użytkowaniem hulajnóg w zamkniętych pomieszczeniach. Warto opracować i wdrożyć wytyczne oparte na aktualnie obowiązujących przepisach, aby zapewnić odpowiednie warunki korzystania z tego środka transportu w miejscu pracy.

Oprócz tego, warto stworzyć wewnętrzny regulamin dotyczący korzystania z hulajnóg. Regulamin powinien zawierać nie tylko zasady użytkowania, ale również wytyczne dotyczące czynności niezalecanych w przypadku hulajnóg. Dzięki temu pracownicy będą mieli jasne wytyczne i będą mogli korzystać z tego środka transportu w sposób bezpieczny i zgodny z obowiązującymi przepisami.

– Należy określić m.in. ciągi, którymi można się poruszać z zachowaniem szczególnej ostrożności oraz uwzględniając innych uczestników ruchu – pieszych i pojazdy, maksymalną prędkość poruszania się na hulajnodze oraz dozwolone miejsca i sposób ich pozostawiania. Co do maksymalnej prędkości warto ustawić ograniczenia, tak aby pracownicy nie mogli przekraczać bezpiecznej bariery. Z punktu widzenia bezpieczeństwa szczególnie problematyczne jest sygnalizowanie zamiaru skrętu, ponieważ nie wszystkie hulajnogi posiadają kierunkowskaz, natomiast wskazywanie kierunku jazdy poprzez wystawienie ręki, jak ma to miejsce w przypadku rowerzystów, może spowodować utratę równowagi i w konsekwencji upadek. Warto więc już na etapie wyboru hulajnóg dla pracowników rozważyć zakup tych z kierunkowskazami bądź ewentualnie możliwość dodatkowego ich zakupu oraz montażu – mówi Karolina Garbowicz, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

W ciągu trzech lat (2017-2020) The International Association of Dental Traumatology (IADT) badało rodzaj urazów, z którymi zgłaszali się pacjenci po wypadkach na hulajnodze. Okazuje się, że urazy twarzoczaszki dotyczyły aż 48,8% wszystkim pacjentów. Najczęściej była to rana szarpana, jednak na drugim miejscu – 39,2% wszystkich urazów twarzoczaszki – znajdował się wstrząs mózgu.

– Kolejna kwestia powinna więc dotyczyć zabezpieczenia przed upadkiem i urazem głowy, czyli jazdy w kasku. Chociaż przepisy nie nakładają obowiązku posiadania kasku zarówno podczas jazdy rowerem, jak i hulajnogą, warto uwzględnić ten aspekt w wewnętrznym regulaminie z uwagi na ewentualne konsekwencje upadku na betonowej powierzchni. W kwestii bezpieczeństwa warto ująć w regulaminie również informacje dot. bezpiecznego odstępu podczas manewru wymijania, jak również jasno wskazać, jakie czynności oraz zachowania są zabronione – np. przewożenie innych osób bądź ładunku czy, co oczywiste, jazda w stanie nietrzeźwości – dodaje Karolina Garbowicz.

Kolejnym aspektem, nad którym należy się zastanowić wybierając hulajnogi elektryczne jako sposób transportu po zakładzie czy też centrach logistycznych, jest stworzenie bezpiecznego miejsca ich pozostawiania. – Może być to wyznaczony parking dla rowerów lub specjalnie stworzony parking dla hulajnóg oznakowany znakiem poziomym. Pamiętajmy, że nie wolno jej zostawiać w miejscu utrudniającym poruszanie się pieszym czy też kierowcom. Dlatego warto opracować również regulamin parkingu i wskazać wszystkie kwestie związane ze sposobem pozostawiania hulajnóg, czasem ich parkowania oraz instrukcją ładowania jedynie we wskazanych i przystosowanych do tego miejscach – tak, aby nie było to kwestią sporną w procesie uzyskania ubezpieczenia w konsekwencji ewentualnego pożaru – dodaje Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży

Social Media